لپ تاپ مناسب طراحی سه بعدی و رندرینگ

مدیر سایت
18 بهمن, 1401
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
لپ تاپ مناسب طراحی سه بعدی و رندرینگ

انجام کارهای سه بعدی و رندرینگ روی لپ تاپ، کمی اشتباه به نظر میرسد، اینطور نیست؟ برخلاف طراحی دو بعدی، تایپ و تدوین و ویرایش تصاویر که برای انجام کار به منابع بسیار بالای سخت افزاری نیاز ندارند، طراحی سه بعدی به سیستم قدرتمند نیاز دارد و به همین دلیل رفتن سراغ لپ تاپ برای انجام این کارهای کمی اشتباه به نظر می رسد. اما وقتی به هزینه یک سیستم دسکتاپ و ابعاد آن نگاه میکنیم، خرید لپ تاپ کمی از نظر صرفه اقتصادی بهترین انتخاب به نظر می رسد. دلیل قدرت بیشتر سیستم های ورک استیشن و دسکتاپ، ابعاد بزرگتر، قمیت بالاتر و فضای بهتر برای نصب قطعات است.

همچنین سیستم خنک کنندگی غول پیکر نیز با توجه همان ابعاد بزرگ امکان پذیر می شود. اما در سوی دیگر میدان لپ تاپ با توجه به ابعاد کوچک، می بایست همه این قطعات بالارده را درون محیطی بسیار کوچک بگنجاند. خرید لپ تاپ مناسب 3Ds Max و به طور کلی رندرینگ و خرید لپ تاپ مناسب طراحی سه بعدی شاید کمی سخت است. در ادامه به نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ مناسب طراحی سه بعدی، می پردازیم. با ما در پی سی کالا همراه باشید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که نیازها و نوع کار خود را تعیین کنید، چرا که انتخاب لپ تاپ، تحت شعاع همین محور می چرخد. همه کارهای سه بعدی به بالاترین سخت افزار نیاز ندارند، بنابراین انتخاب بر اساس نوع کار شما، بهترین شروع برای انتخاب است.

پردازنده و کارت گرافیک مجزا

اگر کار شما فقط طراحی مدل های سه بعدی یا همان مدلینگ است، نیاز نیست حتما یک لپ تاپ گرانقیمت و قدرتمند خریداری کنید، طراحی و مدل سازی سه بعدی بیش از هرچیز به پردازنده متکی است پس اگر از این دسته افراد هستید، بهتر است پردازنده های سری i5 و i7 را در نظر داشته باشید. اگر به تیم قرمز یعنی AMD علاقمند هستید، به سراغ مدل هایی بروید که از Ryzen 5 و یا Ryzen 7 بهره میبرند. مورد بعدی این است که اگر طراحی شما همواره دارای پالی گان های زیاد است و مدل های حرفه ای و پیچیده ای را طراحی می کنید، به عملکرد تک هسته ای پردازنده توجه داشته باشید و فرکانس تک هسته همواره باید در اولویت اول پردازنده باشد.

اما در سوی دیگر، رندرینگ به دو عامل برای انجام این کار بستگی دارد، پردازنده با عملکرد بالای چند هسته ای (Multi-thread performance) و تراشه گرافیکی قدرتمند. برخلاف مدلینگ، در رندر تعداد هسته های یک پردازنده از مهمترین عواملی است که به رندر شما سرعت می بخشد. این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت لپ تاپ رندرینگ و قیمت لپ تاپ مدلینگ نسبت به سایر دسته بندی ها بالاتر است.
خود مدلسازی به چند نوع تقسیم می شود. مدلسازی ساختمان، مدلسازی برای انیمیشن و مدلسازی مجسمه سازی که با نام Sculpting شناخته می شود. همانطور که گفته شد بیشتر بار پردازشی در حین مدلسازی روی CPU و RAM می باشد. پس یک لپ تاپ با پردازنده قدرتمند و رم بالا، می تواند به راحتی از پس این کار بر آید.

رندر سه بعدی

استفاده از لپ تاپ به برای رندر کمی اوضاع را نسبت به مدلینگ متفاوت می کند. رندر گرفتن از یک محیط سه بعدی، نیازمند قطعات بالارده و حتی پرچمدار می باشد. راهی جز لپ تاپ ندارید، می بایست به چند نکته توجه ویژه ای داشته باشید.

لپ تاپ هایی که به کارت گرافیک سری RTX انویدیا مجهز هستند، جزو بهترین انتخاب ها محسوب می شوند. تراشه های RTX با در اختیار داشتن هسته های کودا (CUDA) و همچنین هسته های Ray Tracing و ترافلاپس بالا می توانند سرعت رندر شما را بالا ببرند. در اغلب موتورهای رندر گیری دو حالت برای رندر وجود دارد، استفاده از پردازنده CPU یا بکارگیری کارت گرافیک.

بیشتر موتورهای امروزی هر دو حالت را دارن و به ندرت موتوری رندری پیدا می شود که فقط پردازنده مرکزی را برای رندر استفاده می کند. در گذشته پردازنده مرکزی به عنوان مهمترین و بهترین قطعه برای رندر استفاده می شد اما با قدرتمند شدن کارت گرافیک ها و هسته های بالای CUDA در تراشه های انویدیا، این کارت گرافیک است که گوی سبقت را از پردازنده ربوده است و با سرعت بسیار بالاتری نسبت به CPU رندر ها را انجام میدهد. 

اما این بدین معنی نیست که دیگر پردازنده را استفاده نکنیم، قیمت لپ تاپ هایی که با پردازنده های گرافیکی مجزا در بازار به فروش میرسند، بالا هستند و شاید امکان خرید مدل های پرچمدار برای هر کسی مقدور نباشد. موضوع مهمی که در حین خرید لپ تاپ رندرینگ می بایست به آن توجه داشت، نوع پردازنده و تراشه گرافیکی (Dedicated GPU) می باشد.

الزاما نیاز نیست که از بالاترین مدل گرافیکی انویدیا مانند RTX 3080 یا RTX 3090 استفاده کنید، تراشه های گرافیکی لپ تاپی مانند RTX 3050 Ti و یا RTX 3060 می توانند تا حد زیادی سرعت رندر را بالا ببرند. پردازنده نیز همانطور که گفته شد، بهتر است مدل های Intel Core i5 و یا Intel Core i7 از نسل 11 به بالا انتخاب شود.

حافظه رم و ذخیره سازی

برای خرید لپ تاپ مناسب Maya، 3Ds Max و سایر نرم افزارهای سه بعدی، حداقل رم پیشنهادی 16 گیگابایت از نوع DDR4 یا DDR5 می باشد. به هیچ وجه سراغ لپ تاپ با رم کمتر از مقدار ذکر شده نروید. مدلسازی به شکل بالایی روی رم و پردازنده حساب باز می کند و کم بودن میزان حافظه رم می تواند نرم افزار را دچار مشکل کند و از کار بیندازد. بالاتر از 16 گیگابایت نیز موضوعی است که باید به بودجه ای که در حساب خود دارید، مراجعه کرد. در بخش حافظه ذخیره سازی، باید گفت که برنامه ها را می بایست روی حافظه های SSD NVMe نصب کرد، همچنین پروژه های در حال اجرا نیز روی حافظه های پرسرعت NVMe قرار داد. بعد از رندر می توانید فایل نهایی را روی HDD ذخیره کنید. اما به هیچ عنوان نباید سرعت SSD NVMe را دست کم گرفت.

در ادامه چند مدل از بهترین لپ تاپ های رندرینگ و مدلینگ را برای شما در نظر گرفته ایم.

لپ تاپ ایسوس مدل VivoBook M3500QC

M3500QC-R7-1
پردازنده مرکزی Ryzen 7-5800H
تراشه گرافیکی GeForce RTX 3050 - 4GB
حافظه رم 16GB - DDR4
حافظه اصلی 512GB SSD
صفحه نمایش1920x1080 - OLED 60Hz 0.2ms

لپ تاپ ایسوس مدل TUF Gaming FA707RW

پردازنده مرکزی Ryzen 7-6800H
تراشه گرافیکی GeForce RTX 3060 - 6GB
حافظه رم 16GB - DDR5
حافظه اصلی 1TB - SSD NVMe
صفحه نمایش2K - IPS 165Hz - 15.6”

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.